Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

AΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΤΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ ΣΑΠΦΩ ΠΟΥ ΚΑΘΙΕΡΩΘΗΚΕ ΣΕ ΕΝΑΝ ΑΝΔΡΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟ ΚΟΣΜΟ .


Της αγιογράφου, κριτικού βιβλίου-τέχνης Μαριλένας Φωκά (ΜΑ)





Η Σαπφώ ή Ψαπφώ όπως απεικονίζεται σε νομίσματα που κυκλοφόρησαν μετά τον θάνατό της, δεν είναι η μόνη ποιήτρια της αρχαιότητας αλλά σίγουρα είναι η πιο σημαντική. Γεννήθηκε στην Ερεσό αλλά μεγάλωσε στη Λέσβο. Ήταν αριστοκρατικής καταγωγής. Εξορίστηκε κατά τη διάρκεια πολιτικών αναταραχών στο νησί της. Είχε τρία αδέλφια, τον Λάρυχο, τον Χάραξο και τον Ευρύγιο ενώ γονείς της ήταν οι Σκαμανδρώνυμος και Κλείδα. Ήταν παντρεμένη με τον πλούσιο Κερκύλα από την Άνδρο. Η Σαπφώ είναι η πρώτη που
εισέβαλε δυναμικά σε έναν ανδροκρατούμενο ποιητικά κόσμο και επιβλήθηκε με τη δύναμη των στίχων της. Η επική παράδοση των Ομηρικών επών είχε σαν κύριο θέμα τα κατορθώματα θεών και ηρώων και αποδίδονταν σε έναν άντρα, τον Όμηρο, ενώ οι άλλοι ποιητές παρόμοιων έργων, όπως ο Ησίοδος, των ύμνων ή άλλων λογοτεχνικών ειδών ήταν επίσης άνδρες. Στα έργα τους οι γυναικείες μορφές με εξαίρεση τις θεές, «συμπλήρωναν» τους άνδρες, εξαρτώνταν από τους άντρες που ήταν και οι πρωταγωνιστές. Η Πηνελόπη στην Οδύσσεια περίμενε καρτερικά τον Οδυσσέα ενώ υφίστατο τη λεκτική και ψυχική κακοποίηση από τους μνηστήρες, η Ελένη οδηγήθηκε στην Τροία με την «παρέμβαση» της θεάς Αφροδίτης, κ.α.. Ακόμα και οι εκπρόσωποι των άλλων ειδών λυρικής ποίησης όπως ελεγειών, ιάμβων, μελών ή χορικών ήταν άντρες (Αλκμάν, Στησίχορος, Τυρταίος, Βακχυλίδης, Ανακρέων, Πίνδαρος, Θεόγνις, Καλλίνος, Σόλων, Αρχίλοχος, Μίμνερμος, Σιμωνίδης ο Κείος, Σημωνίδης ο Αμοργίνος, Ιππώναξ, Αλκαίος, κ.α. που μέσα από το έργο τους παρουσίαζαν την αντρική φιγούρα άλλοτε περιβεβλημένη με δόξα, ανδρεία, τιμή και άλλα προτερήματα και άλλοτε πιο γήϊνη, με εμφανή μειονεξίες.



Η Σαπφώ ήταν η πρώτη που έγραψε ποιήματα με κεντρικό θέμα τη γυναίκα, τον έρωτα και τον ψυχικό της κόσμο. Εστίασε στα ζητούμενα της, τον έρωτα, την ανάγκη ν΄ αγαπηθεί και ν΄ αγαπήσει, το αίτημα να συμφιλιωθεί με τον εσωτερικό της κόσμο. Σπουδαία είναι τα επιθαλάμια (ποιήματα που έχουν σαν θέμα τη νύφη που αποχωρίζεται τους γονείς της και την παρθενική ζωή, εισάγεται στην ζωή της παντρεμένης, γυναίκας), που με την αμεσότητα και έντονη εικονογραφία τους αποτελούν μια διακήρυξη της ελευθερίας της γυναίκας της αρχαϊκής εποχής.
Τη θεματολογία η Σαπφώ την αντλεί από παλαιά λαϊκά τραγούδια συνδεδεμένα με έθιμα που τ΄ αναμόρφωσε και τ΄ ανάγαγε σε έντεχνο λόγο, «σε ζωγραφική ποίηση». Αξιοσημείωτα τα μοτίβο που έμειναν στην παγκόσμια λογοτεχνία όπως η ομορφιά της κόρης σαν «ένα φρεσκοκομμένο μήλο», η λουλουδιασμένη φύση. κ.α.
Η ποίησή της αναφέρεται στην αγάπη και τρυφερότητα που είχε για άλλες νεαρές γυναίκες αλλά και την κόρη της Κλείδα, που υπεραγαπούσε και την μνημόνευε συχνά στην ποίησή της. Το είδος που διακρίθηκε ήταν το μέλος δηλ. η μονωδία με τη σύγχρονη εκτέλεση της λύρας ενώ ο στίχος της ήταν ο σαπφικός. Δίδασκε ποίηση σε νεαρά κορίτσια - μάλιστα στην ιστορία έχουν καταγραφεί περιστατικά που «έχασε» μαθήτριες από μια αντίζηλες του είδους όπως η Γοργώ. Συνδεόταν στενά με τις μαθήτριές της. Βίωνε τα συναισθήματά της στο έπακρο μέχρι «αφανισμού». Εκτιμούσε ιδιαίτερα το ποιητικό ταλέντο και το θεωρούσε προαπαιτούμενο για την μνημόνευση μετά θάνατον ενώ αποστρεφόταν όποιον δεν το κατείχε. Ο Πλάτων είχε αναφερθεί στη Σαπφώ ως την 10η Μούσα.
Ο νομπελίστας Οδυσσέας Ελύτης, ανέφερε για τη Σαπφώ «πως τη νοιώθει σα μια μακρινή του ξαδέρφη, Δυόμισι χιλιάδες χρόνια πίσω, στη Μυτιλήνη», ίσως λιγάκι μεγαλύτερη, αλλά που μεγαλώσανε παίζοντας στους ίδιους κήπους, γύρω από τις ίδιες ροδιές, πάνω απ’ τις ίδιες στέρνες και της αφιέρωσε ένα από τα μικρά του έψιλον, όπου συμπυκνώνει μέσα σε τρεις μικρές σελιδούλες το παγκόσμια αποδεκτό εγκώμιο της ποίησής της, μας μεταδίνει το ύφος και το χρώμα του «σαλονιού» της - κι ίσως και της ψυχής της, κλείνοντας ... Τέτοιο πλάσμα ευαίσθητο και θαρρετό συνάμα δε μας παρουσιάζει συχνά η ζωή. Ένα μικροκαμωμένο βαθυμελάχροινο κορίτσι, ένα «μαυροτσούκαλο», όπως θα λέγαμε σήμερα, που ωστόσο έδειξε ότι είναι σε θέση να υποτάξει ένα τριαντάφυλλο, να ερμηνέψει ένα κύμα ή ένα αηδόνι, και να πει «σ’ αγαπώ», για να συγκινηθεί η υφήλιος».
Το σκίτσο που παραθέτω είναι μια αποτύπωση της Σαπφούς του Κώστα Ευαγγελάτου με τίτλο Σαπφώ εμπνευσμένο από το ποίημα,
ἄστερες μὲν ἀμφὶ κάλαν σελάνναν
ἂψ ἀπυκρύπτοισι φάεννον εἶδος,
ὄπποτα πλήθοισα μάλιστα λάμπηι γᾶν [ἐπὶ πᾶσαν]
ἀργυρία. ΣΑΠΦΩ απ. 34 Lobel-Page [1]
Το μόνο ολοκληρωμένο έργο της είναι Η Ωδή στην Αφροδίτη. Τα υπόλοιπα ποιήματα της Σαπφούς έχουν βρεθεί σε σπαράγματα παπύρων και θραύσματα από όστρακα, ενώ αναμένεται και η δημοσίευση δύο νέων ποιημάτων της από αρχαιολογικές ανασκαφές.
(Πηγή: «Σαπφώ η 10η Μούσα», στο ΕΛΛΑΣ διαθ. στο: https://ellas2.wordpress.com/2010/03/15/%CF)
[1] (μτφρ.Ηλία Βουτιερίδη ) Τ᾽ αστέρια γύρω απ᾽ τ᾽ όμορφο φεγγάρι
τη φωτεινή θωριά τους πάλι κρύβουν,
όταν γεμάτο λάμπει επάνω (σ᾽ όλη)
τη γη…..
ασημένιο.


Για την επιτυχημένη απόδοση της Σαπφούς από τον Κώστα Ευαγγελάτο ο ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς έχει σημειώσει παλαιότερα:

''Η έντεχνη λιτή  σύλλληψη με λειτουργική αμυνόμενη χροιά εμπεριέχει στοιχεία χρίσματος δωρεάς  στην μορφική απεικόνιση που ενδυναμώνουν την εκπαιδευτική βαρύτητα του θέματος. Μέσα από διατάξεις  καταγράφει και αποδίδει μια εποχή με εύσημα για την επαναστατικότητα ,την πρωτοπόρα εξέλιξη ,την αναπόσπαστη μελέτη και την  μοναδική αφοσίωση της ανθρώπινης υπόστασης στην προοπτική της εξέλιξης . Προβάλλει ως υλικό μια αξεπέραστη συνοχή, αποτέλεσμα της μακροχρόνιας ενασχόλησης του δημιουργού Κώστα Ευαγγελάτου με το αντικείμενο της διάσωσης  και αναβίωσης των ιστορικών προσώπων.Η  διαδραστικότητα της σχεδίασης ενσαρκώνεται με την συνδρομή της  επέμβασης, την εμπεριστατωμένη γραφή και την μονοχρωματική τονικότητα που με  εννοιολογική αποκάλυψη προεκτείνει  παρεκκλίσεις του ορατού και του ονειρικού της  γνώσης. Παράλληλα αφήνει να αναδυθούν στην επιφάνεια παρορμήσεις που επιτείνουν εντολές μιας επικοινωνιακής συμβολιστικής διάταξης  ανάμεσα στο συνειδητό και το ασυνείδητο. Η νοητική διάσταση της  εικόνας που παρατηρούμε περιγράφει με  ποικίλη  ώθηση  ερεθίσματα οικείων εικονίσεων, λυρικών σκιαγραφήσεων, κυρίαρχων ρυθμικών βηματισμών και συνειρμικών ταλαντώσεων με ιδιαίτερη τεχνική  και  ιδιότυπο στύλ.''  


Στην φωτογραφία του εξωφύλλου η Μαριλένα Φωκά δίπλα στον εντυπωσιακό πίνακα του ρηξικέλευθου εικαστικού Λεόντιου Πετμεζά.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

TA EIKAΣΤΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΡΕΖΙΤΗ ΣΤΗΝ ART GALLERY 35 ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ

TA EIKAΣΤΙΚΑ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΡΕΖΙΤΗ ΣΤΗΝ ART GALLERY 35 ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ Από τις 16 εως τις 26 Δεκεμβρίου 2024 έχει διάρκεια η ατομική έκθεση του Νίκου Ρεζίτη στον γνωστό χώρο τέχνης Αrt Gallery 35,του Κυριάκου Τζιζμετζόγλου που βρίσκεται στην οδό Καραολή και Δημητρίου 35 στον Πειραιά Ο ιστορικός .κριτικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που επιμελείτε και θα προλογίσει την έκθεση επισημαίνει μεταξύ άλλων : ''Οι μορφολογικές διεργασίες των χρωμάτων και των σχημάτων του εικαστικού δημιουργού Νίκου Ρεζίτη συγκροτούν τοπία της φωβιστικής απεικόνισης και μιας βαθύτερης μελέτης στην προχωρημένη τεχνοτροπία που εμπεριέχει εμφανή στοιχεία απόδοσης από την ιστορία του εξαιρετικού ,νεωτεριστκού επιπέδου γραφής.Παρακολουθούμε, μαθαίνουμε και βλέπουμε μέσα από την εικαστική γλώσσα που χρησιμοποιεί μια πολυκύμαντη παραγωγή που είναι συνδεδεμένη με την μιά άλλη διαφορετική πραγματικότητα . Ο καλλιτέχνης δημιουργεί πολύχρωμες ιστορίες που προ

ΦΙΛΟΖΩΙΚΟ BAZAAR ME EΡΓΑ -ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ ΣΤΗΝ ΚΗΦΙΣΙΑ .

Σπάνια και επιλεγμένα έργα του διακεκριμένου σε διεθνές επίπεδο Έλληνα εικαστικού δημιουργού Κώστα Ευαγγελάτου εκτέθηκαν για καλό σκοπό για τα αδέσποτα ζωάκια στο SAY HOTEL της Κηφισιάς. Η εκδήλωση που διοργανώθηκε με μεγάλη επιτυχία από την ACG Alumni Stray Action Committee, Σύλλογος Αποφοίτων ACG, Pierce-Deree εξελίχτηκε σε μια υπέροχη βραδιά με coctail στο οποίο παραβρέθηκαν οι εκλεκτοί καλεσμένοι και οι υποστηρικτές της σημαντικής φιλοζωικής προσπάθειας. Ο ιστορικός,κριτικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που έχει γράψει βιβλία παλαιότερα και κείμενα σε εκδόσεις για την τέχνη του Κώστα Ευαγγελάτου επισημαίνει μεταξύ άλλων για τις συγκεκριμένες συλλήψεις του :''... είναι εμπνευσμένες ,διαθέτουν ανοικτούς ορίζοντες,περιγράμματα, μορφές,σχήματα και χρώματα. Οι συνθέσεις τοποθετημένες σε χώρους αποτυπώνουν τους εξεικονισμένους στοχασμούς του καλλιτέχνη που συχνά χρησιμοποιεί μικτά υλικά, επιδιώκοντας ευρηματικές υφολογικές αντιθέσεις. Μέσα από τις αφαιρετικές απεικο

ΣΠΑΝΙΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ART GALLERY 35 ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ

Το ερχόμενο φθινόπωρο και συγκεκριμένα από τις 15 Σεπτεμβίου 2024 και για δύο εβδομάδες πρόκειται να παρουσιαστεί η νέα έκθεση με έργα τέχνης του χθες και του σήμερα,εικαστικά εκθέματα δημιουργίας που ξεχωρίζουν στην διάρκεια των χρόνων με την ανεπανάληπτη διάσταση τους. Το σπουδαίο γεγονός που ανακοινώνουμε με χαρά θα πραγματοποιηθεί στην ΑRT GALLERY 35 του γνωστού γκαλερίστα Κυριάκου Τζιζμετζόγλου ,Καραόλη και Δημητρίου 35 στον Πειραιά.Τα έργα πρόέρχονται από τις συλλογές του εικαστικού, συλλέκτη ,ιδιοκτήτη της γνωστής γκαλερί Louvro στον Πειραιά Νίκου Τζιζμετζόγλου. Στις συνθέσεις βλέπουμε έντεχνες συλλήψεις με υπογραφές όπως :Δημήτρης Ταλαγάνης,Αγγελος Γιαλλινάς,Λυκούργος Κογεβίνας,Μίνως Αργυράκης,Νίκος Βεντουράς ,Σπύρος Παπαλουκάς,Νίκος Κεσσανλής,Νικόλαος Γύζης,Παναγιώτης Τέτσης,Δημήτρης Μυταράς,Γεράσιμος Σκλάβος,Λουκάς Γεραλής,Νταιάνα Αντωνακάτου ,Σωτηρία Ράλλη,Πάνος Φειδάκης, Αξελός, Γιάννης Σπυρόπουλος,