Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ το νέο βιβλίο-δοκίμιο της Μαριλένας Φωκά με τίτλο ''ΔΟΚΙΜΙΑ ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΎ''με εισαγωγικό προλογικό σημείωμα της συγραφέως.
Στον κριτικό πρόλογο του ο πολιτικός επιστήμων- ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς που επιμελήθηκε το βιβλίο επισημαίνει μεταξύ άλλων :
'' Η συλλογική παρουσίαση των δοκιμίων της εικαστικού-αγιογράφου Μαριλένας Φωκά αποτελεί επιλεγμένο απάνθισμα ενδεικτικών κειμένων που με προοπτική αναπαραγωγής ανασύρουν ,ανασυγκροτούν και αποθησαυρίζουν πολυδιάστατες έγκριτες αναφορές από την ευρύτατη γκάμα και την εμβέλεια του φάσματος της μέχρι σήμερα συμμετοχής της στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.
Η εμπεριστατωμένη διακριτική σημειωτική εμπέδωση τους με προσφιλή και οικεία συμβολιστική διαδρομών συγκροτείται από αυτούσιες και αυτόχθονες ενότητες που περισυλλέγουν αυτοτελείς κατηγορίες με ποικίλο πνευματικό προσανατολισμό και έγκαιρο προσδιορισμό πρωτοκόλλου.
Παράλληλα με σθεναρή τόλμη στην πραγμάτευση και την πραγμάτωση η πολυκύμαντη προσθετική συμπλήρωση που επιτελούν αναμορφωτικά καταλήγει να ενσταλάζει στην τελεολογική πληρότητα παραθέτοντας αυτόφωτες γνώσεις συγγράμματος και φιλτραρισμένες ποιοτικά πληροφορίες.
Η κυρίαρχη γραφή τους στην πορεία κατέχει δικαιωματικά και κυριολεκτικά μια σημαντική θέση με θεματική στόχευση και απόλυτα διευρυμένη ματιά στο κοσμοθεωρητικό υπόβαθρο που αναμφίβολα δεν απομυθοποιεί αλλά υπερνικά και κορυφώνεται σε εκπαιδευτικές καταστάσεις εξιχνιάσεων.
Με ιδεολογική ευαισθησία ανάπτυξης και επαρκή ανέλιξη η δοκιμιογράφος ανιχνεύει και δίνει έμφαση σε μια στρατηγική γλωσσικής νόρμας που αναπτύσσεται με διαισθητική λεκτική απεικόνιση και συνέχεια . Υπερασπίζεται και υπερθεματίζει αγωνιστικά και δυναμικά θεάσεις και σημάνσεις θέτοντας κύριο σκοπό και στόχο την ορθότητα των απόψεων που προσκομίζει παρενθετικά .Με λογοτεχνικές περγαμηνές και παρακαταθήκες χρονικού και ντοκουμέντου το πόνημα της επιδίδεται έντεχνα και ευπρόσδεκτα στην διευθέτηση μιας ενδόμυχης διερεύνησης με βαρύτητα.
Σκιαγραφεί και επεξηγεί με προέκταση πιστότητας μια διαγώνια δυναμική ακολουθώντας καταλυτικά μια κατάθεση με ενδοσκόπηση, προβληματισμό, εξάρσεις και εκφάνσεις με περιεχόμενο στο οποίο τονίζονται οι οραματισμοί ενός ψυχισμού που ενημερώνεται και ψάχνει ακατάπαυστα διαρκώς και συνεχώς .Καθοδηγεί συνειρμικά , καλεί και υποδεικνύει ανοικτά , πληροφορεί τον αναγνώστη και τον κρατά σε διαρκή εγρήγορση με ξεχωριστή συναισθηματική υπόσταση απέναντι στην αλήθεια. Εμπλουτίζει τις γνώσεις του ,απαντά στα αιτήματα και στα ερωτηματικά του, οξύνει την κρίση του ,καλλιεργεί και μετουσιώνει διδάγματα και εντυπώσεις καθώς επιχειρηματολογεί με αντικειμενική και υποκειμενική σκοπιά και χροιά.
Η χαρισματική παρεμβατική και καθηγητική ιδιότητα που διαφαίνεται στις σελίδες του βιβλίου εστιάζεται και επισυνάπτεται σε συστοιχίες και αφορμές που στελεχώνουν μια περιρρέουσα φυσική και φορτισμένη ατμόσφαιρα .
Συνδέεται άμεσα και έμμεσα με το ρεαλιστικό περιβάλλον της εφικτής εικόνας και αποβλέπει στην εγκαθίδρυση ιδιότυπων στάσεων και γνωματεύσεων.
Μεταποιώντας πρώτιστα και εντυπωσιακά τους προσδοκώμενους συσχετισμούς εντρυφά στην σφαίρα της υπέρβασης και ενατενίζει με υπερβατική βούληση ότι υπερακοντίζει την συμπαντική νομοτέλεια με την προσθήκη των κατάλληλων και απαιτούμενων υλικών.Στοιχειοθετεί εκλεκτικά εκκολαπτόμενα και ενορχηστρωμένα χαρακτηριστικά .Το συνολικό δοκίμιο προσεγγίζει την αναμόρφωση και την έλκυση του εικονιστικού ιδεολογήματος, στις τάξεις του οποίου εντάσσεται η θεώρηση της ανασύστασης που διανύει.Ο χώρος του με διαχρονική ομοιογένεια και ακρίβεια επιμερίζεται διαρθρωτικά σε επίπεδα τόνων καθώς ισορροπεί με αδρότητα πάνω σε μια συγκεκριμένη τροχιά πορείας με περισσή εγκυρότητα στις προθέσεις.''
Στις σελίδες του βιβλίου που αρκετές από αυτές κοσμούνται από πίνακες και αγιογραφίες της Μαριλένας Φωκά υπάρχουν αναφορές στα Αγιογραφικά μνημεία, σε άγιες μορφές, στην ποίηση του Αντρέα Μαρτζώκη,του Λεόντιου Πετμεζά,του Κώστα Ευαγγελάτου,στην γραφή του Αλμπέρτο Μοράβια ,σε λογοτεχνικά μνημεία ,στο Συνέδριο Λογοτεχνίας για τον Νίκο Καζαντζάκη το 2001 του University of Indianapolis στο οποίο ήταν βασική εισηγήτρια και ομιλήτρια η συγγραφέας.
Επίσης ενότητες για την προφορική λογοτεχνία, την πέννα του Κνούτ Χάμσουν,τα εικαστικά και λογοτεχνικά μνημεία,τον Λεονάρδο,ντα Βίντσι,την χαρακτική του Α.Τάσσου,την θεραπευτικά διάσταση των έργων του Κώστα Ευαγγελάτου,τον Ντίκο Βυζάντιο,την στρατευμένη τέχνη του Πάμπλο Πικάσο,τον Θεόφιλο,την εικαστική εικονολογία του Βαγγέλη Παπαδόπουλου,την γυμνή αποκάλυψη της Θάλειας Μαγδαληνού,την χρωματολογία στην παιδική ζωγραφική της Θάλειας-Βαρβάρας Τρανταλίδου ,την μοντέρνα θρησκευτική τέχνη του Σάντυ Νικολαρέα,τον Φώτη Κόντογλου και άλλα ποικίλα θέματα.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου