KΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΛΕΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΜΕΖΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ «ΕΓΚΟΛΠΙΑ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΜΑΤΑ - ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΣ» ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ ΣΤΟ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ.
Την Τετάρτη 9 Ιουλίου 2019, ώρα 8.30μ.μ., θα εγκαινιαστεί
στη Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa "Ροδόπη" I.Μεσολωρά 7 & Βύρωνος στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς η έκθεση ζωγραφικής του Κώστα Ευαγγελάτου, με
τίτλο: " Εγκόλπια Απεικονίσματα- Πρόσωπα και Μνήμες".
Πρόκειται για συλλογή προσωπογραφιών που έχει
φιλοτεχνήσει ο καλλιτέχνης με μοντέλα εκ του φυσικού, αλλά και μορφές που
αναδύονται από τη μνήμη του σε εννοιακά τοπία.
Ορισμένα από τα έργα εκτέθηκαν στις μεγάλες ατομικές εκθέσεις του Κώστα Ευαγγελάτου, το 2018 στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών και το 2019 στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά.
Ορισμένα από τα έργα εκτέθηκαν στις μεγάλες ατομικές εκθέσεις του Κώστα Ευαγγελάτου, το 2018 στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών και το 2019 στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά.
Κύριο χαρακτηριστικό των έργων είναι η άμεση ποιητική
εκφραστική τους διάσταση.
Ο Ιστορικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς
επισημαίνει σε κριτικό του κείμενο για
την έκθεση:
‘’Σε αυτή την περιδιάβαση των ευφάνταστων καταθέσεων του Κώστα Ευαγγελάτου εντάσσονται ενότητες με καθαρά υπερρεαλιστικά στοιχεία και σχηματοποιημένες μορφές της μνήμης που αναφέρονται σε φαντασιακούς τόπους.
‘’Σε αυτή την περιδιάβαση των ευφάνταστων καταθέσεων του Κώστα Ευαγγελάτου εντάσσονται ενότητες με καθαρά υπερρεαλιστικά στοιχεία και σχηματοποιημένες μορφές της μνήμης που αναφέρονται σε φαντασιακούς τόπους.
Με μικτές τεχνικές δημιουργείται αναμφίβολα μια ονειρική ατμόσφαιρα, ενώ βαθμιαία και σταδιακά
υιοθετείται η αφαιρετική γραφή με έμφαση ωστόσο
στον αστείρευτο δυναμισμό των
συνθέσεων και στην λαμπερή χροιά του
χρώματος.
Στις σημαντικές συνθέσεις η ταυτότητα των δομήσεων επικρατεί απέναντι στη ζωγραφική δομή της ανάδειξης που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μια ουσιαστική υπόσταση, που υπαγορεύει και μεταφέρει αισθητικές λύσεις στη διαδρομή της.
Πρόκειται για προσεγγίσεις που η έμπνευση τους παρουσιάζει χαρακτηριστικά στοιχεία που εικονίζονται με πρωτοποριακό ρυθμό ενώ αποκρυπτογραφούν παρακαταθήκες εξερεύνησης, αρμονικής μαγείας και αισθαντικής σημασίας .
Στις σημαντικές συνθέσεις η ταυτότητα των δομήσεων επικρατεί απέναντι στη ζωγραφική δομή της ανάδειξης που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μια ουσιαστική υπόσταση, που υπαγορεύει και μεταφέρει αισθητικές λύσεις στη διαδρομή της.
Πρόκειται για προσεγγίσεις που η έμπνευση τους παρουσιάζει χαρακτηριστικά στοιχεία που εικονίζονται με πρωτοποριακό ρυθμό ενώ αποκρυπτογραφούν παρακαταθήκες εξερεύνησης, αρμονικής μαγείας και αισθαντικής σημασίας .
Με καθαρότητα θέσεων παραπέμπουν σε
μνημονικές χαράξεις που με εύληπτη αμεσότητα οδηγούν σε οδούς προέκτασης και σε
κυτταρικές ιδεοληψίες που ευπρόσδεκτα στηρίζουν την προοπτική της ολοκλήρωσης.
Στις σειρές των δημιουργημάτων του Κώστα
Ευαγγελάτου εμπεριέχονται συμβολισμοί που σχηματίζονται με λιτές και αδρές γραμμές. Με
μοναδική λεπτομέρεια και απαράμιλλη διάθεση τα αληθινά κομψοτεχνήματα του τονίζουν
ενημερωτικά πως είναι προϊόντα μελέτης, με μια απλότητα που αποκτά μεγαλείο.
Τα οικεία αλλά και τα άγνωστα μοτίβα παίζουν εναλλακτικούς ρόλους και αναδύονται σε
Τα οικεία αλλά και τα άγνωστα μοτίβα παίζουν εναλλακτικούς ρόλους και αναδύονται σε
πρωταγωνιστές της εμπεριστατωμένης
τεχνοτροπίας του καθώς αποκτούν διαστάσεις. Εκπέμπουν εσωτερικό φως και ενέχουν
μια διορατική και εμβληματική συνέχεια. Σκιαγραφούν μια συμπερασματική αποτίμηση που αποτελείται από
προσωπικές αναγωγές, καίριες και
ουσιαστικές στιγμές με χρονολογική
σειρά που λειτουργεί σαν βιωματικός σπινθήρας με ποικίλες αναφορές που καταδύονταν
και καταγράφονται από χρόνια στο
ευρύτερο.
Ο καλλιτέχνης δίνει την ευκαιρία στο φιλότεχνο θεατή να ενστερνιστεί την αμεσότητα που επιβάλλει τα ίχνη της ύπαρξής και της παρουσίας μιας διερευνητικής διαμεσολάβησης. Ο ιδιότυπος λόγος του ιδιαίτερα ευκρινής για την τονωτική μεγέθυνση των χαρακτηριστικών προσδίδει υπόσταση στην σχεδιαστική φύση των επιτευγμάτων του που σίγουρα έχουν βιογραφικό χαρακτήρα.
Περιγράφει θέσεις και θεάσεις που λειτουργούν με κίνηση προς μια διαδικασία κριτικής επισκόπησης. Τίποτα δεν είναι τυποποιημένο η προβλέψιμο στην αυθόρμητη και καθόλου επιτηδευμένη τεχνοτροπία που ακολουθεί.
Στους πίνακες ο έντονος συναισθηματικός προβληματισμός προκαλεί ερωτήσεις για τον ίδιο. Αμετάκλητα αποπνέει συγκρίσεις για τις πτυχές του υλικού.’’
Ο καλλιτέχνης δίνει την ευκαιρία στο φιλότεχνο θεατή να ενστερνιστεί την αμεσότητα που επιβάλλει τα ίχνη της ύπαρξής και της παρουσίας μιας διερευνητικής διαμεσολάβησης. Ο ιδιότυπος λόγος του ιδιαίτερα ευκρινής για την τονωτική μεγέθυνση των χαρακτηριστικών προσδίδει υπόσταση στην σχεδιαστική φύση των επιτευγμάτων του που σίγουρα έχουν βιογραφικό χαρακτήρα.
Περιγράφει θέσεις και θεάσεις που λειτουργούν με κίνηση προς μια διαδικασία κριτικής επισκόπησης. Τίποτα δεν είναι τυποποιημένο η προβλέψιμο στην αυθόρμητη και καθόλου επιτηδευμένη τεχνοτροπία που ακολουθεί.
Στους πίνακες ο έντονος συναισθηματικός προβληματισμός προκαλεί ερωτήσεις για τον ίδιο. Αμετάκλητα αποπνέει συγκρίσεις για τις πτυχές του υλικού.’’
Η ιστορικός και κριτικός τέχνης Έλλη Κοκκίνη-Καπλάνη
επισημαίνει:
‘’ Οι μορφές του Ευαγγελάτου, πρόσωπα που παρατίθενται φασματικά, σε συνέργεια με ένα ακαθόριστο περιβάλλον, σώματα που αναδεικνύουν το ανθρώπινο κάλλος, αίρουν την ενσάρκωσή τους από αγγειογραφικά ευρήματα, από την αρχαία αγαλματοποιία και βέβαια τη γενναιόδωρη γραφή των αρχαίων συγγραφέων, στοιχεία που ο Ευαγγελάτος επεξεργάζεται και μεταφέρει έντεχνα στις εικόνες του, συνεργαζόμενος πάντα με ζωντανά μοντέλα.
‘’ Οι μορφές του Ευαγγελάτου, πρόσωπα που παρατίθενται φασματικά, σε συνέργεια με ένα ακαθόριστο περιβάλλον, σώματα που αναδεικνύουν το ανθρώπινο κάλλος, αίρουν την ενσάρκωσή τους από αγγειογραφικά ευρήματα, από την αρχαία αγαλματοποιία και βέβαια τη γενναιόδωρη γραφή των αρχαίων συγγραφέων, στοιχεία που ο Ευαγγελάτος επεξεργάζεται και μεταφέρει έντεχνα στις εικόνες του, συνεργαζόμενος πάντα με ζωντανά μοντέλα.
Η μορφοποίησή τους σε επιφάνειες μουσαμά, σε
πανιά, σε χαρτιά, σε ξύλα συλλεγμένα από τη φύση, που διατηρούν το φυσικό τους σχήμα,
δημιουργεί αλληλουχίες ιστορικού λόγου και πράξης και μίας πνευματικής
συγγένειας, που αναδύεται για να διατηρηθεί η διαχρονικότητα της ελληνικής
ιστορίας.
Ο σχεδιασμός με απευθείας χρήση της χρωματικής
πάστας, εκτός του ότι δημιουργεί, σε πολλές περιπτώσεις, έξεργη υφή, δίνει την
αίσθηση της χαρακτικής πρακτικής και φυσικά ιδιότητες υφολογικές.’’
Η έκθεση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του πατέρα του καλλιτέχνη
Χαρίλαου Κ. Ευαγγελάτου (1927-1999).
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 9 ΙΟΥΛΙΟΥ,
ΩΡΑ 8.30μ.μ. και ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 13 ΙΟΥΛΙΟΥ, ΩΡΑ 8. 30μ.μ.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: 9 ΙΟΥΛΙΟΥ- 10 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2019.
-------------------------------------------------------------------------
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ:
ΤΕΤΑΡΤΗ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΣΑΒΒΑΤΟ: 8.00 μ.μ.-10.00 μ.μ.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Πληροφορίες: 26710 28501, 6944621286.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου